Tema 7: Experiències TIC a l'aula



Com hem vist al llarg d'estes setmanes, és importat implantar l'ús de les TIC a l'aula. Però per la seua implantació és necessari que els professors s'adapten a les noves competències digitals. Com vaig comentar en altra entrada, no té sentir disposar de tecnologia a les aules, pissarres digitals, ordinadors, tauletes, etc., si fem un ús tradicional d'esta tecnologia. Els professors han de formar-se des del punt de vista tecnològic, però també pedagògic, l'era de la societat de la informació ha arribat a les aules i hem d'estar en un estat de formació permanent. El model TPACK (Technological, Pedagogical and Content Knowledge) de Mischra i Koehler respon a esta necessitat de formar al professor principalment en tres competències, el Coneixement Tecnològic (Technology Knowledge, TK) referit al coneixement de tot tipus de tecnologia i com aplicar-lo al treball i vida quotidiana; el Coneixement de Continguts (Content Knowledge, CK), el docent ha de dominar el tema que ha d'impartir i per últim el Coneixement Pedagògic (Pedagogical Knowledge, PK), hem de conéixer els processos d'ensenyament i aprenentatge. D'esta manera, amb estos coneixements el docent podrà integrar les TIC d'una manera eficaç a les seues classes. 


Seguint amb l'ús de les TIC a l'aula també és important que tinguem en compte la distribució del mobiliari i ordinadors, en definitiva l'organització de l'aula. L'ideal seria que cada aula docent disposara d'una pissarra digital, millor si és interactiva i un ordinador o portàtil. A més seria convenient que tinguera un racó de l'ordinador amb dos o tres ordinadors per poder treballar en alguna tasca en petits grups. Si ens referim a l'aula d'informàtica, la col·locació de les taules més convenient seria aquella que permetera poder moure's fàcilment al professor per poder interactuar, ajudar i revisar el que els alumnes estan fent als seus llocs de treball. La distribució típica en fileres no és la més adient, podrien estar col·locades les taules en forma de ferradura, també podrien estar les taules pegades a les parets, però a mi no és la que més m'agrada, en fileres perpendiculars a la taula del professor, o en altra distribució on la zona de pas siga suficient si el lloc ho permet com per exemple l'aula de la foto. 


Pel que fa a les experiències en l'aula aplicant les TIC com a recurs podem trobar-ne moltes a la xarxa que ens poden servir d'inspiració. La web "Intercanvi d'experiències TIC" m'ha paregut molt interessant, podem buscar experiències que altres professors han compartit i que ens poden donar idees per als nostres projectes. Podem trobar exemples de revistes digitals, diferents blocs on els alumnes han anat explicant les seues experiències, alguna WebQuest... 

Un altre exemple és com han treballat la creativitat els alumnes de Magisteri fent ús de les TIC, on el tema era l'animació lectoraPodem demanar als nostres alumnes que plasmen el seu treball de l'assignatura o d'un projecte interdisciplinari en un vídeo que després presentaran a la classe. Ací vos deixe un exemple d'un vídeo fet per unes alumnes de 2n d'ESO realitzant un experiment casolà que els vaid demanar per l'assignatura de Física i  Química.




I parlant d'animació lectora, ací vos deixe un vídeo que vam preparar amb la col·laboració de totes les famílies i xiquets del col·legi que van voler participar per la setmana del llibre. Cada xiquet es va fer una foto amb el seu llibre favorit i la va enviar al col·legi on es va fer un muntatge de totes les fotos. Un altre exemple del que podem fer amb les TIC per arribar més a prop als nostres alumnes.



Espere que vos haja servit d'ajuda alguns dels recursos i exemples que hui vos he presentat, però ja sabeu en la xarxa en podeu trobar molts més. Bona recerca !!!

Comentaris

Entrades populars