Tema 3: TILC: Comunicació a Internet

Bona vesprada, en aquesta entrada vos explicaré moltes coses interessants que n'he aprés aquests dies referents principalment a les xarxes socials. En l'assignatura TIC&TILC hem llegit què són les xarxes socials, els tipus que podem trobar com ara segons la jerarquia o la plataforma, els avantatges i també els perills i principalment les possibilitats educatives que les xarxes socials ens poden oferir per utilitzar a les nostres classes.

A més, hem debatut els companys del grup sobre l'ús de les xarxes socials. Cadascú ha aportat la seua experiència a algunes xarxes que utilitza tant en l'àmbit personal com professionalment. Les aportacions han sigut molt diverses i enriquidores. També hem opinat sobre els avantatges i els perills de les xarxes socials tenint com a referència un document molt interessant "Guia per a l'ús segur de les xarxes socials". Document que explica molt clarament i amb exemples fàcils d'entendre els problemes que ens podem trobar si no fem un ús cautelós de les xarxes i d'Internet en general.



Jo estic a algunes xarxes socials però no faig un ús continuat. Una molt interessant per utilitzar a l'escola i fer participar tant a alumnes com a pares és Edmodo, però no vos parlaré hui d'aquesta xarxa, ja que vaig dedicar una entrada anterior exclusivament per donar la meua opinió al respecte.




Hui vos parlaré de Pinterest, la coneixia d'oïda però no l'he utilitzat mai. És una aplicació que té associada una xarxa social per compartir, guardar i classificar fotografies. Quan accedim a Pinterest hi ha diferents taulells o "boards" on estan les fotografies organitzades, també estan els usuaris als quals cada persona està seguint perquè ha vist les seues fotos i li han interessat. Si trobem o tenim alguna foto, disseny, il·lustració que ens agrade tan sols hem de fer "pin" per pujar-la a un taulell, seria com l'equivalent a utilitzar una xinxeta en un suro.







Mirant les possibilitats de Pinterest pense que la podria fer servir a l'aula per diferents qüestions. Per exemple, aquest curs he fet que els alumnes treballaren les presentacions amb Power Point fent una xicoteta exposició sobre ells mateixos, "Qui sóc jo?". Si tornara a proposar aquest treball el pròxim any, els alumnes podrien fer servir les seues fotos a Pinterest per il·lustrar el treball.


Al nostre col·legi treballem en projectes i en finalitzar-los es realitza la celebració de l'aprenentatge, un bon resum del treball dut a terme durant el període del projecte amb fotografies podria fer-se amb Pinterest, mostrant les activitats diàries a les quals han participat els alumnes. Crec que seria molt visual i il·lustratiu per als pares i familiars que vinguen a veure què han aprés els alumnes.



Navegant he trobat que hi ha un canal a Pinterest d'experiments casolans, molt útil en el meu cas per l'altra assignatura que impartisc, física i química. Aquest canal em pot donar a mi idees per proposar nous experiments, però també als alumnes per seguir-los fixant-se amb les fotos.




I ara, per acabar l'entrada de hui vos donaré la meua opinió sobre la tecnologia mòbil. Per la meua formació, sóc enginyera de telecomunicació, comprendreu que estic a favor de l'avanç tecnològic, de l'ús de les noves tecnologies i de la implantació de les TIC a l'aula, però també pense que tots aquests avanços estan per ajudar-nos en les nostres tasques però no per a dependre de la tecnologia, i a vegades tots som un poc dependents. 


Dit açò pense que la introducció del mòbil a la classe com a ferramenta de treball encara està un poc lluny de poder-se dur a terme, ja que tots tenim associat mòbil i jóvens amb ús continuat, estant tot el dia connectats, no es comuniquen d'altra manera, etc. i per tant de moment és complicat que molts professors i pares entenguen que podria fer-se un bon ús dels mòbils a la classe. Crec que abans d'incorporar-los a les classes s'haurien d'explicar ben bé les normes i tindre tots clar quin és l'ús que se li donarà a aquests dispositius. 

Potser encara està un poc lluny perquè el seu ús siga generalitzat però podríem comparar-ho amb l'ús de la calculadora a classe. Està clar que els alumnes han d'aprendre a sumar, restar, multiplicar, dividir, etc. és a dir a fer operacions matemàtiques sense l'ús de la calculadora, però arribarà un punt que hagen de fer operacions però no serà eixa la finalitat exclusiva ni tan sols principal de l'exercici, sinó que ho serà el plantejament del problema i la seua resolució. Per tant, és coherent no deixar-los a certes edats ja utilitzar la calculadora? Volem que estiguen dedicant més temps a resoldre les operacions que a fer l'exercici o problema en si? Jo pense que si la ferramenta està i la podem fer arribar fàcilment als alumnes han d'utilitzar-la, doncs en els mòbils podria ser el mateix. D'ací a un temps potser no tinga sentit que els alumnes memoritzen per exemple algunes fórmules si a un clic poden accedir a elles amb el seu dispositiu i després fer-les servir per a resoldre el problema plantejat.




Comentaris

Entrades populars